Аналіз соціологічного дослідження
«Веб-спілкування та мережевий етикет»
Протягом листопада 2011 р. -
березня 2012 р. Рахівська центральна районна бібліотека та три сільські
бібліотеки-філії провели соціологічне дослідження на тему: «Веб - спілкування та
мережевий етикет».
Метою опитування було визначити
загальний рівень обізнаності співробітників та користувачів Інтернету, їхнє
ставлення до культури спілкування в мережі та проблем, що виникають через брак
культури в процесі електронних комунікацій.
На
питання «Що саме приваблює Вас у мережевій комунікації?» маємо
наступний результат:
-
віртуальний світ - 44,4%
-
анонімність, безкарність - 10%
-
зняття стресу - 30%
-
легкість знайомства - 23,6%
-
можливість швидкого самовираження - 5,6%
-
спілкування в форумах, чатах тощо - 33,6%
Більшість респондентів вказувало,
на декілька факторів, які їм подобаються у використанні Інтернет - мережі.
Опитування
показало, що користувачі, які проводять за тиждень в мережі Інтернет більше
години - становлять 70%, до години - 24, %, 15 хвилин
приділяють Інтернету - 4,8% (див. діаграма 1).
Діаграма 1
58,8% опитаних респондентів - мають уяву про «нетикет», 41,2 не знайомі з цим поняттям.
На
запитання «Чи надаються у Вашій бібліотеці консультації щодо ефективної,
безпечної роботи в мережі Інтернет?» маємо такі відповіді:
¨
Так - 90%¨
- Ні - 10%
-
по роботі з електронною поштою - 28%
-
по спілкуванню в соціальних мережах
«Однокласники», «В контакті» - 52,4%
-
з безпеки приватності - 18,8%
-
інше- 4%
Наступне
питання анкети «Чи доводилося Вам скаржитися співробітникам Бібліотеки
на порушення правил спілкування в мережі Інтернет?» виділило такі
відповіді опитаних користувачів:
¨
Так - 22,4%
¨
Ні - 77,2%
-
на спам - 2,8%
- шахрайство - 1%
-
некоректну поведінку на форумах, в чатах - 4%
- інше - 1%
Щодо визначення рівня
обізнаності респондентів в сфері спілкування за допомогою мережі Інтернет
було отримано наступні результати (див.
діаграма 2):
- друкують on-line повідомлення,
використовуючи різні регістри - 37,2%
-
регулярно перевіряють вхідні повідомлення - 67,6%
-
реагують на флейми - 8,8%
-
долучаються до флешмобів -14%
-
застосовують ненормативну лексику - 5,2%
Діаграма 2
Як
свідчать результати дослідження нашим респондентам доводилося виконувати
прохання невідомих осіб в мережі Інтернет, а саме:
-
поповнити рахунок- 6,8%
-
голосувати у конкурсі - 35,2%
-
переглядати цікаве фото/відео - 44,4%
-
інше (не
виконували прохань невідомих осіб) - 20%
Зазначимо,
що переважна більшість опитаних - 87,6% дотримуються в мережі законів, що діють в «реальному світі».
Лише 10,8% не дотримуються цих
законів.
На
питання «Чи має бути етика в віртуальному світі?» респонденти
дали такі відповіді:
Так
- 94,4%
Ні
- 4,4%
Опитані користувачі хотіли б дізнатися більше про нетикет за допомогою:
-
тренінгів - 32,4%
-
інформаційних матеріалів - 42,8%
-
лекцій, семінарів - 38,8%
В
опитуванні брало участь 250 респондентів.
Серед них:
Жінки
- 58%
Чоловіки
- 41%
Не вказали свою стать - 1%.
Вік
опитуваних:
17-22
роки - 42%
23-28 -
31 %
29-35 -
19 %
35-50 - 4%
50 і більше - 2%
Не вказали свій вік - 2%
Переважна більшість опитаних (73%) - навчаються: у вищих навчальних закладах та коледжах - 60%,
загальноосвітніх школах - 13,2%.
Вивчаючи рівень знань
користувачів Інтернетом, їх ставлення до культури спілкування в мережі та
проблеми, що виникають через брак культури в процесі електронних комунікацій,
бачимо, що потрібно надавати більше інформації користувачам, проводити бесіди,
тренінги, наприклад : "Давайте поспілкуємось" «Особливості мережевого
спілкування», «Заповіді мережевої моралі», », розробляти та розповсюджувати
друковані матеріали «Інтернет та Нетикет», «Загальні правила безпечного
користування Інтернетом» .
З
метою більш досконалого вивчення питання нетикету та веб-спілкування також було
проведено опитування бібліотечних працівників. В цьому опитуванні взяло участь 15 спеціалістів Рахівської центральної районної бібліотеки (12):завідуючі відділами, бібліотекарі та бібліотекарі сільських
бібліотек-філій(3).
На
думку респондентів «Чи є місце для етики в мережі Інтернет?» отримано
наступні відповіді:
Так
- 73%
Ні - 27%
Аналіз
відповідей на запитання «Чи популяризуєте Ви культуру спілкування в
Інтернеті?» показав такі результати:
¨
Так - 100%
-
серед користувачів бібліотеки - 60%
-
для персоналу бібліотеки - 40%
Для
популяризації культури спілкування в Інтернеті бібліотечні працівники
використовують:
консультації
- 73%
бесіди
-
93%
уроки
-
60%
наочні
форми - 27%
Як форму популяризації культури
спілкування в Інтернеті було запропоновано проведення
бібліотечно-бібліографічних уроків.
Низький
рівень роботи в цьому напрямку пояснюють відсутністю методик (60%) та браком необхідної інформації - 13% опитаних., інше - 6%.
Аналіз
відповідей респондентів - користувачів та бібліотекарів - показав, що серед
джерел отримання інформації мережа Інтернет користується все більшим попитом,
але рівень їх інформаційної обізнаності щодо веб-спілкування та етичних правил
нетикету залишається недостатнім.
Немає коментарів:
Дописати коментар