середа, 26 вересня 2012 р.

На допомогу фахівцю: Бібліотеки і правове виховання населення.



Найважливішим завданням є формування майбутнього країни, виховання вільних, відповідальних людей, гідних громадян своєї держави. Визначальною характеристикою громадської зрілості є розвинена правосвідомість – усвідомлення особою своїх прав, свобод, обов’язків, позитивне ставлення до закону, до держави. Тому одним із головних напрямків сучасної бібліотеки поряд із сім’єю, школою та іншими соціальними інститутами суспільства є правове виховання населення.
Кожен бібліотечний працівник повинен робити певні кроки в цьому напрямку, використовуючи традиційні та нетрадиційні форми роботи: анкетування, брейн-ринги та «філософські столи», дискусії та аукціони ідей, конкурси малюнків та творчих робіт на правову тематику.

Проблема злочинності залишається однією з головних: злочинність росте, наркоманія поширюється, СНІД розповсюджується. Тому, правове виховання слід починати з засвоєння користувачів азбучних істин. Для того, щоб він був результативним, необхідно дотримуватися певних принципів:
- зацікавленість молоді;
- безпосередня участь кожного читача у підготовці та проведенні масових заходів;
- різноманітність тематики;
- систематичність та системність.
Отже, пропонуємо здійснювати такі профілактичні заходи:
- бесіди (шкільного психолога, медпрацівників, юристів, працівників міліції, працівників з центрів соціальних служб сім’ї, дітей та молоді) на таку тематику: «Шкідливі звички руйнують твоє життя», «Перший крок до злочину», «Соціальні труднощі молодої людини» та інші;
- диспути: «Здорові звички чи життя в своє задоволення?», «Сенс життя людини», «Твоя життєва позиція»;
- тематичні вечори: «Говоримо про хворобу», «Злочин», «Шлюб, сім’я, закон»;
- правовий колаж «Право – мистецтво добра і справедливості».
Високою ефективністю відзначатимуться комплексні заходи, що сприятимуть популяризації правових знань, формуванню правової культури серед підлітків. Пропонуємо провести Тиждень правознавства «Закони, за якими вчимося, працюємо, живемо»:
-        книжкова виставка «Права, гарантії, захист»;
-        брейн-ринг «Конституція і мої права»;
-        урок-застереження «Злочин і покарання»;
-        ток-шоу «До чого прагнеш, молодь?»;
-        година роздумів «Є права у кожного із нас»;
-        круглий стіл «Держава. Людина. Право».
Також ефективною формою роботи є трибуна громадської думки на тему «За все приходить час розплати», до проведення якої залучаються і читачі, і бібліотекарі, лікарі, правоохоронці, психологи, вчителі. Ця тема розкриває і негативну поведінку та її наслідки, і про зловживання алкоголем, і про відповідальність за розповсюдження наркотиків, венеричних захворювань, про кару за злочини.
Однією з умов зменшення правопорушень, злочинів серед молоді є організація цікавого дозвілля. Можна використовувати такі ігрові форми роботи:
-        літературні ігри «Ваші права», «З героями казок по статтях Конвенції»;
-        рольові ситуаційні ігри «Правова асамблея героїв книг», «З дітьми про серйозне», «Якщо ви потрапили в біду»;
-        конкурс «Кращий знавець права»;
-        турнір ерудитів «Вчимося захищати свої права»;
-        правовий ринг «Права: що ми знаємо про них»;
-        вікторина «Правова подорож Україною».
Поряд із правовим вихованням бібліотечні працівники повинні спрямовувати свою діяльність і на пропаганду та виховання здорового способу життя. Під час таких заходів, важливо, щоб користувачі усвідомлювали свою індивідуальність та неповторність, кожен сам за себе повинен вирішувати як діяти, а роль працівника полягає в тому, щоб навести факти, аргументи, які б схилили підлітків до позитивної мотивації здорового способу життя.
Це можуть бути такі заходи:
-        дискусія «Наслідки шкідливих звичок»;
-        година здоров’я «Здоров’я дитини – багатство родини»;
-        година-застереження «Алкоголь – друг чи ворог?»;
-        година спілкування «Куріння не прикрашає, а травмує»;
-        міні-дискусія «СНІД – смертельна загроза майбутньому».
Сім’я завжди повинна бути у центрі уваги бібліотечних працівників. Вона являється тим середовищем, яке засвоює необхідність моралі і права. Взаємодія сім’ї і підлітка виражається у взаємних почуттях батьків і дітей. Тому, рекомендуємо проводити для батьків лекторії: «Про шкідливість нікотину і алкоголю», «Уроки тверезості», «Вберегти від дурману», «Батьківська сила – то мудрість сина», «Моя дочка не така, а …» та ін.
Також можна використовувати гру «Конверт відвертих запитань і відповідей». Принцип цієї гри полягає в тому, що батьки можуть почути від інших відповідь на запитання, яке їх дуже турбує, причому ніхто з присутніх не знає хто задав те чи інше питання. А відповідає той, кому випало. (Ведучий роздає всім присутнім батькам невеличкі аркуші паперу, на яких вони записують проблему, яка їх турбує не вказуючи свого прізвища. Всі аркуші складаються у конверт, перетасовуються і роздаються знову. Кожен батько повинен висловити свою думку по тій  проблемі, що йому випала).
Можна також підготувати папку експрес-консультацій за матеріалами періодики «Батькам про відповідальність за виховання дітей», рекомендаційні списки літератури на тему «Право дитини на захист» та ін.



Список використаних джерел:
1.                   Жабенко В. М. Система профілактики правопорушень//Позакласний час. – 2007. - № 11. – С. 35 – 38
2.                   Крутенько О. В. Виховання правової культури – шлях до побудови правової держави// Позакласний час. – 2006. – 5-6. – С. 81
3.                   Скляренко Н. М. Позакласна правова робота – важлива складова виховання громадянина України// Позакласний час. – 2007. - № 4. – С. 17-19
4.                   Хвалибога  Н. М. Правовий простір родинно-шкільного виховання// Позакласний час. – 2006. - № 5- 6. – С. 75 – 80.

Дописати коментар