Закінчення біографічного нарису, початок
див. блог від 7, 21, 30 квітня, 14 травня 2013 р.
А це йи тото, шом до нині встиг учинити...
За
час видавничої роботи я зробив художнє оформлення та дизайн близько 250
видань суспільно-політичної, художньої, виробничої, туристичної і
краєзнавчої літератури.
У
різні роки книги вийшли у 11 видавництвах: “Карпати”, “Мистецька лінія”,
“Ґражда”, “Карпатська вежа”, ПРАТ “Закарпаття”, ВАТ “Патент”, КП “Ужгородська
міська друкарня”, “ТIMPANI”, “ЗНАННЯ” (Київ), “Знання-медицина”
(Київ), “Закарпатське товариство книголюбів”.
Дванадцять книг
проілюстрував оригінальними ілюстраціями. Загалом виконав понад 150 художніх
ілюстрацій. Комп’ютерних колажів-ілюстрацій — 17, зокрема до книг: В. Басараб “Тернова ніч”,
О. Попович “Дочь фараона”, Л. Кудрявская “Книга любви”.
Опублікував 40 ілюстраційних-карикатур у
газетах “Срібна ЗЕМЛЯ” та “ФЕСТ”.
Оформляв твори багатьох закарпатських авторів,
серед них: Василь Густі, Василь Комендар, Галина Малик, Петро Лінтур, Василь
Кухта, Андрій Дурунда, Василь Басараб, Василь Кохан, Юрій Шип, Людмила
Кудрявська, Олександр Гаврош, Василь Ільницький, упорядники збірок Іван Сенько,
Іван Хланта та ряд інших…
Якось в одній журнальній публікації автор
назвав мене “Митцем з гуцульського Парижа”. Ця назва, перегукується з
висловом земляка-гуцула Степана Клочурака про Рахів, як гуцульський Париж, та
назвою книги Василя Кухти “Гуцульський Париж” яку, до речі я оформляв.
Французький Париж —місто дуже файне та вважаю
свою рідну Гуцульщину для мене ріднішою і доста файною. Адже тут понад три
десятки літ ходив своїми творчими стежками, став “ватагом” понад двох сотень
книжок-овечок, яких за Божим повелінням “випасав” на карпатських плаях.
І зараз з хвилюванням згадую ту першу книгу
— “Срібну пряжку” Миколи Яновського, з якої починалася моя теперішня
велика “отара” (1977 р.). Почав “випасати” її ще студентом-третьокурсником,
опікуючи для своєї курсової роботи, згодом “допасав” у видавництві “Карпати”.
Завдяки тиражуванню кожної книжки моя “отара” при обрахунках, налічує понад півтора
мільйона примірників-”овечок”. А якщо ще додати сюди й газетну “отару” —
колажі перших сторінок, малюнки до статей, дизайн реклами в 650 номерах — і
помножити на тиражі, то це ще понад 10 мільйонів примірників. І ця вся
величезна громада розбрелася серед мільйонів людей, приносячи їм щось корисне і
цікаве. І як вівчарі свою отару випасають без вихідних, так і мені доводилося
виконувати ілюстрації та дизайн книжок виключно у вихідні та вечорами поза
робочим часом. А в робочий час — як художній редактор — займався художнім
редагуванням — опікував “свої” — і не “свої” видання, а їх теж було чимало...
А ще є біля сотні картин, натюрмортів (олією на
полотні і картоні, акварелі, пастелі), станкові графічні роботи, які в
основному розійшлися як дарунки серед родичів, сусідів, друзів, колег та
знайомих.
Хто-зна як доля розпорядиться в майбутньому, та
я думаю, й надалі — з приходом нової Весни, після Великодня, як потепліє —
зворошувати нову “отару” книжок, щоб “випасати” їх на рідних карпатських плаях…
Книжкове щастя... Книжкова
доля...
Насамперед !..
Насамперед !..
“Для розуму і серця“
“Теплого слова заслуговує й оформлення книжки В. Комендара
“Барвінок для майбутнього“, майстерно виконане М.М. Дем’яном. Кожний
малюнок, кожна розгорнута символічна композиція неповторно доповнює,
філософськи поглиблює і оздоблює зміст текстів, неначе вдала вишивка, оспівана
в піснях про українську сорочку.“
Юрій ШИП
“Закарпатська правда“
2 грудня 1987 р.
2 грудня 1987 р.
“Його великий світ“
“Приємне
враження від праці художника М.М. Дем’яна.
В книзі “Зачаровані казкою“ він має свої заслуги, аби антологія вражала. Портрет П.В. Лінтура, створений Дем’яном, позначений м’якістю, я сказав би —глибинною проникливістю у світ фольклориста.“
В книзі “Зачаровані казкою“ він має свої заслуги, аби антологія вражала. Портрет П.В. Лінтура, створений Дем’яном, позначений м’якістю, я сказав би —глибинною проникливістю у світ фольклориста.“
Іван ЧЕНДЕЙ
“Закарпатська правда“
3 березня 1985 р.
3 березня 1985 р.
“У
СЕРІЯХ І БЕЗ…“
“Гармонійно доповнюють тексти казок, переказів та пісень ілюстрації до
книг “Правда і кривда“, “Ходили опришки“ та “Чарівна торба“ (художник М. Дем’ян).“
Іван СЕНЬКО
“Закарпатська правда“
25 жовтня 1988 р.
25 жовтня 1988 р.
“МУДРІСТЬ
НЕПОВТОРНОГО ОПОВІДАЧА“
“Любовно виконані художником М.М. Дем’яном
ілюстрації до книги “Чарівна торба“
суттєво посилюють ідейно-образне звучання творів. На малюнках виразно
зафіксовано деталі верховинського побуту і піднесену романтичність відповідних
сюжетів.“
І. ХЛАНТА,
кандидат філологічних наук
кандидат філологічних наук
“Закарпатська правда“
28 жовтня 1988 р.
28 жовтня 1988 р.
“ІЛЮСТРАЦІЇ МИКОЛИ ДЕМ’ЯНА“
“Про майстерність М. М. Дем’яна як ілюстратора
торік писав “Журналіст України“ (1989, № 11). Пропонуємо ілюстрації М. Дем’яна
до казок Василя Холода із Монастирця Хустського району, Ганни Васько із Заріччя
на Іршавщині, Хоми Плешинця із Горінчева на Хустщині і Василя Феєра із села
Широке Виноградівського району. Твори із репертуару цих казкарів надруковано в
книзі “Зачаровані казкою“. Так само чарівне і реальне гармонійно поєднуються
і в інших його малюнках до цієї й інших книжок з народними казками Карпат.“
К. ЛЕЧИНСЬКИЙ
“Закарпатська правда“
29 липня 1990 р.
29 липня 1990 р.
“ТРАВА КРІЗЬ АСФАЛЬТ“
“Але був би я дуже необ’єктивним, коли б нічого
не сказав про Миколу Дем’яна, — справжнього співавтора “Книги любви“ Людмили
Кудрявської, художнє оформлення якого — та ж поезія — тільки
в кольорах, лініях, графічних тонкощах.“
Петро СКУНЦЬ
“Срібна Земля“ 20 квітня
2002 р.
“ЩО ЧОЛОВІК ПО СОБІ ЛИШИТЬ?“
“Книжка “Чарівна торба“ приваблює добре
продуманою композицією, ілюстраціями (художник М. Дем’ян).
Лідія ДУНАЄВСЬКА,
доцент Київського
національного
університету імені Т.Г. Шевченка
“Друг читача“
10 листопада 1988 р.
10 листопада 1988 р.
“ЗАКАРПАТСЬКІ ХУДОЖНИКИ: ТРАДИЦІЇ, ВТРАТИ, НАДІЇ“
“…До свого 40-річного ювілею закарпатські
художники підготували виставку, що складалася з ретроспективної частини і
творів, спеціально підготовлених для неї…
Імена В. Скакандія, Н. Кирилової, П. Гуліна, Н.
Пономаренко, молодих М. Дем’яна*, М. Фрідмана дають сподівання й надії на
дальший прогрес закарпатської станкової графіки та книжкової ілюстрації.“
Олександр ФЕДОРУК,
дійсний член Академії
мистецтв України,
професор, доктор
мистецтвознавства,
головний редактор журналу
“Образотворче мистецтво“
№ 4, 1987 р.
*Йдеться про виставлені 12 ілюстрацій до
книги
“Зачаровані казкою“, 1984 р. Папір, туш, перо,
9х9 cм.
«НА ЗАКАРПАТТІ ВПЕРШЕ ПРОЙШОВ
КНИЖКОВИЙ ЯРМАРОК»
КНИЖКОВИЙ ЯРМАРОК»
“Не залишилися обділеними
і ті, хто дбає про художнє обличчя книжки, а тут особливо приємно, що кращим
книжковим дизайнером визнано фестівського художника Миколу Дем’яна (книжка “Тернова
ніч“ Василя Басараба, видавництво “Мистецька лінія“).
Ірина КОЗОРІЗ,
“Срібна Земля-ФЕСТ“,
2001, 20-26 грудня
“ВІСНИК Ужгородського
книжкового Миколая“
2001—2002
книжкового Миколая“
2001—2002
«ВИПУСКНИКИ УКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ
ДРУКАРСТВА ІЗ ЗАКАРПАТТЯ»
ДРУКАРСТВА ІЗ ЗАКАРПАТТЯ»
Тривалий
час у видавництві “Карпати“ художнім редактором працював Микола Дем’ян. Серед
сотні реалізованих проектів — дизайн закарпатських газет “Срібна Земля“ та
“Срібна Земля — ФЕСТ“, оформлення та ілюстрування книг “Срібна пряжка“ М.
Яновського, “Обличчя“ В. Густі, “Барвінок для майбутнього“ В. Комендаря,
“Чарівна торба“ (упор. І. Сенько). Цікавим є дизайн книг міжвидавничої серії
“Карпати“: “Правда і кривда“, “Ходили опришки“, “Зачаровані казкою“ та ін..
СОПКО (ДОЛГОШ),
член НСХУ, ст. викладач кафедри дизайну
Закарпатського художнього
інституту, Ужгород
“Поліграфіст“ № 9, (14—15) жовтень 2007
р.
Книга обсягом 264 сторінки складається із шести тематичних розділів. Це багато ілюстроване репродукціями видання (понад
тисячу ілюстрацій) з кольоровою вкладкою на 16 сторінках).
Закінчуємо розповідь
автобіографічного нарису. З часом можливо буде продовження подачі з іншими цікавими
подіями.
Висловлюємо щиру подяку блогу Рахівської центральної
районної бібліотеки в «Інтернет-Центрі» за люб’язне оприлюднення фрагментів
майбутньої книги «Митець з гуцульського Парижа, або Ой на плаю... «книжки
пасу».
Також щиро вдячні усім відвідувачам блогу за увагу до
згаданої публікації.
Зауваги, враження та
пропозиції тощо будемо раді отримати за електронною адресою М. Дем’яна — e-mail: nikmytec@gmail.com
З повагою
Микола Дем’ян,
художник-графік
Леонід Годований, редактор книги
Немає коментарів:
Дописати коментар