вівторок, 13 листопада 2012 р.

МИСТЕЦТВО мислити креативно



Що робити, якщо ідея нового виробу, версія дизайну візитної картки або опис до фотографії продукту Вашої творчості сховалися по кутах і ніякими силами їх не витягнути?


Блок № 1. Якщо з другом вийшов в путь ...
Зверніться до друзів, знайомих, сусідів, рідних. Особливо до тих, з ким Ваша розмова може тривати годинами, і ніколи не буде нудною. Такі люди є у кожного (нехай навіть у єдиному екземплярі), з ними вже точно згенерується пара-трійка нових ідей.

1. Влаштуйте мозковий штурм: нехай кожен висловить те, що прийде в голову, а Ви абсолютно некритично зафіксуэєте. Критикувати будете, коли накопичиться багато версій. Яка-небудь обов'язково здасться слушною.
Приклад. Одна з моїх улюблених передач "Що? Де? Коли?" на цьому побудована.

2. Або навпаки: самі запропонуєте те, що Ви придумали і послухайте конструктивну критику. Погляд з боку допоможе звернути увагу на ті речі, які ми зазвичай випускаємо з уваги.
Приклад. На початкових стадіях творчості я більше уваги приділяла красі речей, а не зручності. Для мами ж останнє завжди в пріоритеті, тому я відмовилася від замочків для браслетів, які було легко зробити, але незручно використовувати.

3. Як дивно би це не звучало ... Розповідайте, чим Ви займаєтеся, привозите на посиденьки з друзями роботи, величайтесь або запитуйте думки.
Приклад. Мені здавалося, що виставляння робіт в соціальних мережах достатньо, щоб люди, які знаходяться у мене в "друзях", дізналися про мою творчість. Однак коли починалося особисте листування з ким-небудь, і я згадувала загадкове слово "замовлення", мої співрозмовники робили круглі очі і видавали щось на зразок: "Це ти сама робила?", "А що ти робиш?", "А ти це продаєш ? ". У розмові просувати свою творчість набагато ефективніше, ніж просто перепостом чи викладанням фотографій. Зазвичай, після того, як співрозмовник розуміє, що "Так, сама", що "І тобі можу зробити", "І що хочеш можу намалювати", він починає генерувати ідеї! Йому щось потрібно, він чимось захоплюється ... І, швидше за все, його замовлення дасть грунт для подальшого розвитку.

4. Спілкуйтеся і спостерігайте! Нові ідеї можуть з'явитися з маленьких випадковостей, застережень, гри слів і розмов по суті і не дуже.

Приклади.
Гуртожиток. Подруга збирається на навчання, спросоння (яке у студентів особливо важко проходить) збирається. Побачивши на тумбочці свої навушники, спершу приймає їх за нові надзвичайно креативні сережки. Результат: у неї ось-ось з'являться такі сережки.
Ми з моїм хлопцем вирішуємо завдання до заліку: графічно представити структуру психіки (а по К.Д. Ушинського душі як осереддя свідомості, думки і волі). Від природи гумористи, якщо опиняються разом, обов'язково щось забавне придумають. Під сміх аудиторії та викладача захищалися з плакатом, що зображує структуру душа з довгим шлангом-волею, лійкою-свідомістю і струменями-почуттями. Так, потім ми схаменулися і перевернули плакат, де було зображено все так, як потрібно, але до цього моменту вся людська увага була у нас в кишені.
Мама на кухні крутить у руках паличку кориці і, згадавши про моє  захоплення виготовленням брелків (яких до того моменту налічувалося штук тридцять як мінімум), з'єднує ці два поняття, в результаті чого я з ентузіазмом беруся за чергові брелоки - тепер повністю з природних матеріалів і до того ж ароматні.
5. Підключіть до творчості дітей. Своїх або дітей знайомих, друзів і рідних. Однак, щоб дитина тут же не потрапила в творчу кризу, яка може статися, якщо негайно дати вказівку: "Іди і намалюй мені що-небудь", найкращим способом буде спостереження за ним або спільна творчість.

Блок № 2. I walk alone або нікого немає поблизу ...

1. Ваше оточення. Будинок, вулиця, місця Вашого відпочинку, навчання, робота. Якщо придивитися, можна знайти непогану ідею для творчості. Чим голуби, що підставляють то одне, то інше крильце під цівку води з даху, не ідея для нової акварелі?
2. Інтернет. Особливо соціальні мережі. Добре допомагає метод випадкових переходів на сторінки співтовариств, де зазвичай лежить дуже багато фотографій і малюнків. Або навмисний пошук тематичних співтовариств. Або групи з різними порадами по творчості та майстер-класами, боятися їх не треба (це я сама себе переконую), адже річ, яку Ви створите за запропонованою схемою, все одно буде неповторною, адже її зробили саме Ви, вклавши свою душу!
3. Гра слів.
4. Дослівне розуміння висловлювань.
5. Вправа "Придумати якомога більше способів застосування предмета". Психологи і педагоги рекомендують для розвитку творчого мислення дітей і дорослих. Вам дається 5 хвилин на те, щоб записати не менше 10 способів застосування того чи іншого предмета (за основу можна взяти матеріал для творчості, застосування якого Ви ще не придумали), пишіть все, що приходить в голову - від самого банального до самого абсурдного. Нехай поруч лежить секундомір або стоїть наглядач, щоб ніяких поблажок не було!
Приклад. Застібка-блискавка: пришити до вітровки, подряпати і зістарити шкіру з її допомогою, скрутити браслет, зробити масажер для ніг, викласти контур тварини ...

6. Вправа (знову від товаришів-психологів): "Що б було, якби ...".
Приклад. Задайте собі, другу або дитині дивне запитання на кшталт "Що б було, якби замість снігу з неба падало морозиво?". Перше, що Вам, швидше за все, дадуть відповідь: "Люди б виходили на вулицю і ловили його ротом". Чим не сюжет для гумористичної картинки "Мрія дітей"? До речі, діти від такої вправи в невимовному захваті.

7. Робота з інтересами. Найпростіше, що можна зробити (однак я сама до цього не відразу дійшла). Вам навіть не доведеться винаходити велосипед - досить зв'язати світер не з оленями, як Ви це зазвичай робите, а з емблемою клубу рибалок. Перегорніть спільноти соціальних мереж, форуми, інтернет-магазини та зверніть увагу на те, чим люди захоплюються. Знову ж запитаєте друзів. А як Вам кіноафіші? Напевно комусь із відвідувачів Ярмарку Майстрів хотілося б придбати футболку з коханим "Мадагаскаром" або брелок у вигляді незабутньої білки з "Льодовикового періоду".

А тепер звернемося до методів генерування ідей, розроблених вченими.


8. Метод «Ментальні карти», який розробив Тоні Бьюзен. У його теорії робиться наголос на те, що креативний процес тісно пов'язаний з пам'яттю людини, тому розвивати треба саме пам'ять. Він запропонував написати в центр листа ключове поняття, а всі асоціації, які треба запам'ятати, писати на гілках, що йдуть від головного слова. Або робити ряди асоціацій. Ідеї ​​можна також малювати.
9. Синектика. Автор - Вільям Гордон. У його теорії головне джерело нових ідей - це пошук аналогій. Для початку необхідно вибрати об'єкт і намалювати таблицю для його аналогій. У першому стовпці пишуть прямі аналогії, у другому - непрямі або протилежні.
Приклад: об'єкт - олівець. Пряма аналогія - об'ємний олівець, її заперечення - плоский олівець. Результат - олівець-закладка.

10. Метод фокальних об'єктів від Чарльза Вайтінг. У цьому методі поєднуються ознаки різних об'єктів в одному предметі.
Приклад. Може, я не права, але мені чомусь здається, що грати для гриля є результатом союзу сковородки і друшляка.

10а. Від себе додам знахідку з Інтернету. "Що спільного між поліцейським, бабусею і хурмою?" Відповідь: "Вони в'яжуть".
Приклад: чому б не пов'язати веселу хурму з ручками і ніжками, яка в'яже (шарф)?

11. Морфологічний аналіз, запропонований Фріцем Цвікі, полягає в тому, що досліджуваний об'єкт розкидають на компоненти, з яких вибирають самі істотні характеристики. Потім їх змінюють і намагаються знову зібрати разом. У підсумку виходить новий об'єкт.
Приклад. Лев: грива - заплетена в косички, шерсть - як у леопарда, вуха - з сережками. Абсурдне, але забавне і привертає увагу істота виходить.

Ах так, потрібно вимкнути самокритику! Адже абсурд для нас = принадність і оригінальна ідея для всіх інших.

12. Метод «Автобус, ліжко, ванна». У його основі лежить переконання, що нові ідеї не тільки таяться в глибині нашої підсвідомості, але і рвуться назовні, треба їх просто випустити, тобто не заважати їх появи. Нова ідея може прийти в голову в самому незвичайному місці. Скоріше запишіть її!
Приклад. Зазвичай ідеї приходять до мене перед сном, коли сил критикувати себе або змушувати думати, вже немає. Намагаюся їх записувати відразу, не полінувавшись вилізти з-під теплої ковдри.
Тепер знову мої роздуми.

13. Форма предмета, який Ви хочете зробити, не обов'язково може бути класичною. Замалюйте спершу ті форми, які зустрічаються найчастіше: коло, квадрат, трикутник і т.д. Потім переходьте до менш стандартним: крапля, клякса, місяць ... Потім поскладніше: завиток, зигзаг, трапеція з ребристими сторонами ... Малюйте те, що заманеться, і, можливо, якась з цих фігур нагоді Вам для творчості.
14. І ще один момент. Поспостерігайте за собою. Коли Вам найкомфортніше працювати - ввечері або перед обідом? Коли приходять нові ідеї - коли Ви зайняті чимось іншим або коли розкладаєте матеріали для початку творчого процесу?
Приклад. Звернула увагу на те, що писати статті найкраще до ночі, робити заготовки для шиття або розпису - ввечері, а щось майструвати - у другій половині дня і до вечора. Ось такий цікавий графік склався.


Спасибі за увагу, дорогі читачі, і сподіваюся, що Вам ця стаття була корисна. Бажаю Вам зловити ідею за хвіст і приручити!

http://www.livemaster.ru/topic/125425-kak-pojmat-ideyu-za-hvost?vr=1&inside=0
Дописати коментар