середу, 14 листопада 2012 р.

На допомогу фахівцю: « У кожного з нас є право….»



« У кожного з нас є право….»   
              
Методико-бібліографічні матеріали
з  правового  виховання підлітків та юнацтва


У дописі представлено різні методи та форми масової роботи з дітьми та юнацтвом у бібліотеках що їх обслуговують.
Розраховано на бібліотекарів, які обслуговують дану категорію користувачів.


© Укладач, Є.Дідик, 2012 
© Рахівська  ЦРБ та ЦДБ, 2012

  
  
Учитися жити по закону, поважати закон
і дотримуватися його, людина повинна з малих літ, 
з сім'ї, дитячого садка, школи.
  
Рибінський Є.М.


Сьогоднішні діти - це дорослі XXI століття. Тому головним завданням бібліотеки поряд з сім’єю, школою і іншими соціальними інститутами суспільства - допомогти їм засвоїти соціально - правові принципи, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини. Працівники бібліотек повинні знати ті положення і статті Конвенції ООН про права дитини, які стосуються їх професійної діяльності. Зокрема:
Ст.13 Дитина має право на пошук, отримання і передачу інформації...
Ст.17 Дана стаття признає право дітей на користування засобами масової інформації, які відповідають мовним потребам дитини.
Ст. 28 і 29 присвячені визнанню прав дитини на освіту, яка сприяє  розвитку  особистості, таланту, розумових і фізичних навиків дітей в найбільш повному об’ємі. Згідно з цими статтями бібліотеки як інформаційні центри повинні забезпечити доступ до інформації і матеріалів в області освіти і професійної підготовки для всіх дітей.
            Ст.31 Констатує право дитини на відпочинок і дозвілля, вільно брати участь в культурному житті, займатися мистецтвом.
Ця стаття відповідає важливому аспекту бібліотечної діяльності - виконанню функції центрів організації змістовного дозвілля дітей. Зміст Конвенції складний для розуміння дітей, бібліотекарям необхідно використовувати такі форми і методи, які допомогли б познайомити дітей з її положеннями на зрозумілій для них мові. Перш за все, це різноманітні тематичні – міні полички, книжкові виставки, перегляди літератури: "Я - дитина, я - людина", "Твої права і обов’язки", "Правовий компас", "Знай свої права змолоду".
В масових заходах можуть використовуватись приклади з книг, статей, періодики, мультфільмів, які роз'яснювали б дітям положення і статті Конвенції. Не менш важливі ігрові форми роботи : це - літературні ігри "Ваші права, діти", "3 героями казок по статтях Конвенції", ролеві, ситуаційні ігри "Правова асамблея героїв книг", "З дітьми про серйозне", ігри, конкурси, турніри сімей-ерудитів "Вчимося захищати свої права", "Конвенція твоїх прав" конкурси "Кращий знавець права", "Права людини і моя особиста думка".
Важливим аспектом роботи бібліотеки в даному напрямку є широке ознайомлення дітей і організаторів дитячого читання, батьків зі статтями Конвенції, інформування про її наявність у фонді і надання в користування читачам. В каталозі і систематичній картотеці статей повинна бути виділена рубрика "Права дітей" /в розділі 67 "Держава і право"/, в яких, крім тексту Конвенції, будуть зібрані і інші нормативні міжнародні і українські акти і документи, що їх коментують.
                                      Інсценівка
Закон обов’язковий для всіх”
для користувачів 8 – 9 років
Мета. Формувати в учнів здатність до самоконтролю, поваги до моралі й правопорядку.
Бібліотекар. Ми з вами сьогодні поговоримо про ваших друзів і ворогів. Без усякої містики скажу: вони не видимі,  але цілком реальні. Одні постійно на сторожі  оберігають вас від усього, що заважає на шляху до здійснення вашої мети, а інші, вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток. Здогадались, хто вони? У невеличкій сценці ви зараз побачите й почуєте, як вони змагаються за владу над вами.
(дівчинка або хлопчик, накрившись, лежить, удаючи сплячого. Дзвонить будильник. Герой накривається з головою. Зусібіч до нього підходить Обов’язок , Совість, Лінь і Байдужість).
   Обов’язок. Прокидайся, пора збиратися  до школи.
   Лінь. Поспи ще трішки, постіль така м’якенька, ковдра така тепленька… А тобі не хочеться вставати, з приємним сном розлучатись…
   Обов’язок. Кілька  гімнастичних вправ – і сон, як рукою зніме. А холодна водичка поверне бадьорість, подарує добрий настрій.
   Лінь. Який ти немилосердний, Обов’язку! А я - добра, я жалію, хочу добра.
   Совість. Знаємо твою «доброту»! Послухавши тебе, учень не встигне зробити зарядку, одягнеться абияк  снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоровя.
       Байдужість. Ой – ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше і встигнути…
      Обов’язок. І на урок спізнитись. А на першому уроці – підготовка до контрольної роботи. Без серйозної підготовки не справитись.
      Байдужість. Можна  спокійно списати й одержати той самий бал, а іноді й вищий.
      Совість. Тобто  скористатись плодами чужої праці? І не соромно буде отримати незаслужений бал?
      Лінь. Що таке сором? І задля нього тратити нервові клітини? Ні, краще без зайвих зусиль.
   Обов’язок. А в результаті – ні знань, ні розвитку. Застій і деградація. Цього ви бажаєте? Таке ваше добро? Адже відомо, що «лінь – мати усіх вад» (В.Сухомлинський). Саме віл лінощів починається падіння.
       Лінь. Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.
      Обов’язок. Бо «подолання труднощів – це шлях до стійкості духу, міцності переконань». (В.Сухомлинський). А без них немає  особистості.
      Байдужість. Ой, замучив: труднощі, завдання, обов’язок , дисципліна… Обійдемося без них!
      Совість.  Геть звідси! Вашої влади тут нема!
      Лінь. А це ми побачимо, чия влада сильніша. Поспи ще, хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече…
    Обов’язок. Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов’язок! (учень швидко відкидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко).
    Голос матері. Синку (доню), пора вставати.
    Учень. Доброго ранку, мамо! Я вже а ногах.
          (Лінь і  Байдужість виходять)
   Обов’язок і Совість. Ходімо, друже, у нас сьогодні не легкий, але цікавий день.
    Вчитель. Як  бачимо, учень зробив свій вибір. Чи всі в робите такий вибір?
   Вчитель. «Лінощі – мати усіх вад». Чи зрозуміли ви цю думку? Чи згодні ви з нею? Дайте своє тлумачення цьому вислову. Відповіді учнів.


                                                      Юридичний брейн – ринг
для юнацтва  
Мета. Збагатити і закріпити знання дітей з основ правознавства, сприяти формуванню правової свідомості підлітків, аргументовано висловлювати свою думку; виховувати доброзичливість, людяність.
  Ведучий. Добрий день дорогі друзі! Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі, та юних правознавців. Сьогодні виступають ті, хто через декілька років стане на варті закону.
  Ведуча. Наш конкурс буде проходити за принципом брейн – рингу, на обмірковування і обговорення кожного запитання командам дається одна хвилина, відповідатиме та команда, яка перша подасть звуковий сигнал. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
                                          Перший тур
  1. Назвіть авторі Гімну України. (сл. П.Чубинського, муз. М.Вербицького)
  2. До якого віку особа вважається дитиною? (18 років)
  3. Як називають основний Закон нашої держави? (Конституція)
  4. Давньогрецький філософ Платон якось зазначив: «Найжорстокіший пан – це колишній…” (Раб)
  5. Коли укладається шлюбний контракт? (до реєстрації шлюбу)
  6. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так)
  7. Як називаються певні правила соціальної поведінки людини, які сформувалися у суспільстві, їх порушення приводить до морального осуду?    (Мораль)
  8. З якого віку настає в Україні шлюбний вік? (жінкам – 17 років, чоловікам – 18 років)
  9. На який термін обираються  народні депутати України? (4 роки)
  10. З якого віку учні школи можуть працювати у вільний від навчання час?   (14 років)

                                         Другий тур
  1. Поясніть значення терміну «презумпція невинності». (Основний принцип судочинності – людина до тих пір невинна, доки повністю не доведена її вина судовим органом)                                                   
  2. На який період (у виняткових випадках) можуть знижувати шлюбний вік виконавчі комітети  районних рад? (На будь – який строк в залежності від обставин)
  3. Чи може жінка і за яких умов стати Президентом України? (Так, може, якщо її оберуть. Вимоги до кандидатів на посаду Президента: проживати в Україні не менш 10 років, володіти державною мовою, мати вік не менше 35 років, бути дієздатним)
  4. З якого віку громадянин України може стати депутатом сільської ради? (18 років)
  5. Чи всі мають право займатися підприємницькою діяльністю?
  6. З якого віку настає  кримінальна відповідальність з всі види злочинності?  (16 років)
  7. Неповнолітнім, які працюють, надається щорічна відпустка тривалістю не менше… (31 день)
  8. Як впливає на визначення особи, винної  у вчинені злочину, та призначення покарання  алкогольне сп’яніння винного? (Це не пом’якшувальна, а обтяжуюча обставина)
  9. Хто із подружжя відповідно до законодавства повинен бути на чолі сімї ?    (Рівні)
  10. Особа, яка надає правову допомогу і виступає захисником під час судового процесу. (Адвокат )

Третій тур
  1. З якого віку громадянин України може стати  депутатом Верховної Ради України (ВРУ)?  (21 рік )
  2. Відомо, що народний трибун у Римській республіці  зобов’язаний, був постійно захищати інтереси простих людей. А чи відомо вам, чого не повинен робити трибун, коли приходив додому?  (Закривати вхідні двері )
  3. Карне, суспільство небезпечне, заборонене діяння (дія, або бездіяльність), що посягає на власність, життя і здоровя  людини, права і свободи громадян.
  4. Навмисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства. (Хуліганство)
  5. Коли і ким було прийнято Загальну декларацію прав людини? (10 грудня 1948 р. ООН)
  6. Види дисциплінарних стягнень. (Догана, звільнення)
  7. Дії, вчинені з метою захисту прав та інтересів особи, яка захищається, іншої особи, суспільства чи держави від небезпечного посягання шляхом завдання шкоди тому, хто посягає. (Необхідна оборона)
  8. На який термін обирається Президент України? (5 років )
  9. Хто із великих дуже влучно зауважив, що наклеп – це спроба вбивства…. А що саме намагається вбити будь – який наклепник? (Честь і гідність)
  10. Добровільне особисте звернення громадянина до органу дізнання, слідчого, прокурора, судді або суду із заявою про вчинення ним злочину.явитися з повинною)
     Ведучий Проведений брейн – ринг дає можливість упевнитись у тому, що ваші знання глибокі і змістовні, компетентне журі зараз оголосить оцінки, які отримали  команди в першому конкурсі. (Слово журі)
Ведуча Наступний конкурс має назву «Конкретна  ситуація».
1.      Громадянин Р. згодився допомогти своєму  товаришу М. На власному автомобілі він перевозив речі на нову квартиру. Під час однієї поїздки автомобіль потрапив у аварію, М. із – за цього одержав тілесні ушкодження. Після одужання він став вимагати від Р. відшкодування витрат, понесених на лікування та компенсації за розбитий телевізор. Р. відмовився, оскільки його вини, відповідно до висновку ДАІ, у аварії не було. М. звернувся до суду. Яке рішення прийме суд? (За загальним правилом, шкоду повинна відшкодувати особа, яка її заподіяла, у повному обсязі лише тоді, коли в цьому є її вина. Але автомобіль є джерелом підвищеної небезпеки. Тому Р., як власник джерела підвищеної небезпеки повинен відшкодувати шкоду незалежно від своєї вини, якщо не буде доведено наявності непереборної сили або умислу потерпілого, а таких обставин у даній ситуації не було).
2.      У працівника С., раптово захворіла  мати. С. звернувся до керівника підприємства з проханням надати йому відпустку за власний  рахунок на три тижні, тому що мати потребувала стороннього догляду. Йому було відмовлено у зв’язку з необхідністю безперебійної  роботи підприємства і небажанням керівництва залучати на підприємство нових людей. Прокоментуйте ситуацію. (У випадку необхідності догляду за хворим членом сім’ї відпустка за власний рахунок має надаватися негайно).
3.      Новопризначеному на приватну фірму Н., роботодавець пояснив, що протягом двох років на відпустку він не повинен розраховувати, а потім матиме відпустку по три тижні на рік. Прокоментуйте. (Це порушення закону, відпустка повинна надаватися щорічно).
Ведучий Зараз журі підведе підсумки конкурсу.(Виступ голови журі)
Ведуча Наша сьогоднішня  зустріч дає впевненість, що ми живемо в правовій державі, де мешкає більшість законослухняних громадян, принаймні, хочеться на це сподіватись! До нових зустрічей.


Правознавчий тест для користувачів 9 – 10 років 

- Який злочин учинили проти
Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
·        Шахрайство;
·        Вбивство;
·        Викрадення;
·        Розбій.
- Мультфільм «Ну, постривай!». Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись навздогін за Зайцем?
·        Так;
·        Ні;
·        У нього не було іншого виходу.
- Чи є порушення законів у діях принца? Казка Ш. Перро «Попелюшка».
·        Ні;
·        Так;
·        Частково.
- Які персонажі займалися шахрайством у казці «…Пригоди Буратіно»?
·        Пудель Артемон і тато Карло;
·        Буратіно і Мальвіна;
·        Кіт Базиліо і лисиця Аліса.
- Чи скоював якесь правопорушення Кіт у чоботях?
·        Так;
·        Ні;
·        Залежно від того. Під яким кутом зору подивитися.
- Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно?
·        Країна Бовдурів.


Казкова лотерея для користувачів 9 – 10 років
Мета: Зацікавити дітей предметом «Основи правознавства», розвивати мислення, увагу, прищеплювати інтерес до правового навчання та виховання за допомогою невмирущої ігрової форми проведення заходу.
         (Умови гри: на столі стоїть чарівна лампа – житло джина. У лампі знаходяться фантики – лотереї з казковими завданнями. Учасники по черзі підходять до столу  і труть лампу, промовляючи заклинання, бере фантик – лотерею і швиденько повертається до своєї команди, де починається обговорення. На обдумування відповіді – 1 хвилина.  Чарівна лампа вміщує 15 казкових запитань та 5 «щасливих випадків. Якщо «джин» Подарує класу «щасливий випадок», то відповідати не потрібно, команда отримує 1 бал.



Казкові завдання
варіант перший:
1.       Згадайте казку О.Толстого „Золотий ключик, або пригоди Буратіно”. Назвіть усіх персонажів, які скоювали правопорушення.
2.       Казка Г.-Х. Андерсена „Дюймовочка”. Які злочини вчинили проти Дюймовочки?
3.       Російська народна  казка „Колобок”. Які права встиг використати Колобок  у своєму житті?
4.       Які тварини в казці О.Толстого „Золотий ключик або Пригоди Буратіно” виконували роль поліцейських?
5.       Казка „Троє поросят”. Уявіть, що ви – суддя Лісового суду. До вас звернувся потерпілий Вовк зі скаргою на поросят.  Яку відповідь ви йому дасте?
6.       Казка „Попелюшка”. Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто їх порушував?
7.       Чи правильно вчинили поліцейські, які схопили Буратіно і не дали йому сказати жодного слова на своє виправдання? Відповідь обґрунтуйте.
8.       Доведіть, чи є порушення законів у окремих діях  Мачухи . Казка  „Попелюшка”.
9.       Казка „Вовк і семеро козенят”. Яке покарання чекало Вовка за вчинений ним злочин? Що це був за злочин?
10.   Чи правильно вчинив Колобок, коли втік з дому? Поясніть свою думку.
11.   Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно? Чому вона так називається?
12.   Казка „Колобок”. Хто в цій казці скоїв найнебезпечніший злочин? Чому ви так вважаєте?
13.   Казка Ш. Перро „Кіт у чоботях”. Чи  скоїв якесь правопорушення Кіт у чоботях? Поясніть.
14.   Який злочин вчинила Снігова королева? Казка Г.-Х. Андерсена.
15.    Чи порушували права Колобка Дід та Баба? Поясніть свою думку.

Анкета
1.            Назвіть документи, в яких  зафіксовано права дітей?
                                                                                                                                                                                          
 2. Назвіть права дітей? ___________________________________________________
 3. На вашу думку, які права дітей частіше всього бувають порушені в сім’ї?
    ____________________________________________________
 4.  На вашу думку, які права дітей частіше всього бувають порушені в школі? _____________________________________
5. Які права дітей ви б додатково внесли у закони України?_____________________________________________
6. Назвіть права і свободи, якими володіє людина?_____________________________________________
7. Людина від природи повинна бути вільною, чи згідний (на) з тим, що людину непотрібно нічим обмежувати? ______________________________________________________
8. Є міжнародні і є внутрішні, українські закони про права людини і дитини. Які із них найбільш важливі, пріоритетні?___________________________________________
9. Чи порушуються твої права в школі?   ______________________________________________________
Як саме?______________________________________________
10. Які методи підтримки шкільної дисципліни, поваги людської гідності, ви б запропонували для практики навчання і  виховання?____________________________________________
11. Що тобі цікаво дізнатися про свої права та обов’язки?_____________________________________________
12. Стать___________________
13.  Вік_____________________


Цикл заходів „Калейдоскоп права”, які рекомендуємо включити в Тиждень правових знань, чи тиждень правової освіти:
  1. Експрес – анкетування,
  2. Година спілкування „Що ти знаєш про свої права?”
  3. Година запитів і відповідей „Затриманий міліцією. Ти, знаєш як себе поводити?”
  4. Бесіда – знайомство „Давай познайомимося з правами дітей” (Конвенція ООН про права дитини),
  5. Лекції  „Знати, щоб не послизнутися?”(кримінальна і адміністративна відповідальність неповнолітніх),
  6. Лекція „Права і обов’язки підлітка” (вивчення Громадянського Кодексу України),
  7. Лекція „Конституція України – основа суспільної системи”,
  8. Лекція „Правові основи сімейних відносин” (Вивчення Сімейного кодексу України).
  9. Диспут „Рівність всіх прав” (загальна декларація прав людини),
  10.  Дискусія – роздум „Кара завжди „наздоганяє” злочин.
  11.  Турнір знавців „Закон і право”.
Кара  завжди „наздоганяє” злочин”
(Дискусія – роздум) для  дітей 12 – 13 років
     Для проведення дискусії рекомендуємо запросити працівника міліції. Деякі правила організації дискусії:
·        діти повинні сидіти так, щоб весь час сиділи і бачили один одного.
·        написати тему і важливі підтеми (запитання) фломастером на папері.
·        якщо виявиться декілька активних учасників, а інші мовчать, існує спосіб їх активізувати:
1-     „карусель”- учасники  висловлюють свої думки по колу, як  сидять,  і кожен з них має 3 хв.
2-     „мікрофон” – викликати тих учасників, які не можуть підстрибувати і викрикувати, оскільки говорити має той, у кого в руках (символічний) мікрофон.
3-     „внутрішнє коло” – учасники яким не надали слово, пересаджуються так, щоб утворилося внутрішнє коло. Зовнішнє коло (говірливі учасники) дискутують, то внутрішнє коло не буде себе почувати ізольованим від зовнішнього кола.
Питання для обговорення:
  • Що таке злочин?
  • Що означає співучасть у злочині?
  • За що садовлять у тюрму підлітків?
  • Як ви розумієте слова „дружба” і „товариськість”?
  • Як народжується істинна дружба?
  • Кого можна називати найкращим товаришем?
  • Що означає – вірити людині?
  • Чи може дружба бути вічною
Казкова лотерея «Знай закон змолоду»
для дітей - користувачів 10 – 11 років
   Мета. Зацікавити дітей предметом «Основи правознавства», розвивати мислення, память, увагу, прищеплювати інтерес до правового навчання та виховання за допомогою ігрової форми.
 Казкові завдання:
  1. Згадайте казку О.Толстого «Золотий ключик або пригоди Буратіно». Назвіть усіх персонажів, які скоювали правопорушення.
  2. Казка Г. – Х. Андерсена «Дюймовочка». Які злочини вчинили проти Дюймовочки?
  3. Російська народна казка «Колобок». Які права встиг використати Колобок у своєму житті?
  4. Які тварини в казці О.Толстого «Золотий ключик або пригоди Буратіно» виконували роль поліцейських?
  5. Казка «Троє поросят». Уявіть, що ви – суддя Лісового суду. До вас звернувся потерпілий Вовк зі скаргою на поросят. Яку відповідь ви дасте йому?
  6. Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто її шукав?
  7. Чи правильно вчинили поліцейські, які схопили Буратіно і не дали йому сказати жодного слова на своє виправдання? Відповідь обґрунтуйте.
  8. За казкою Ш.Перро «Попелюшка». Доведіть, чи є порушення законів у окремих діях Мачухи.
  9. Казка «Вовк і семеро козенят». Яке покарання чекало Вовка за вчинений ним злочин? Що це був за злочин?
  10. Чи правильно вчинив Колобок, коли втік із дому? Поясніть свою думку.
  11. Хто в казці «Колобок» скоїв найнебезпечніший злочин? Чому ви так вважаєте?
  12. Чи скоїв якесь правопорушення Кіт у чоботях? Поясніть.
  13. У казці Г. – Х. Андерсена «Снігова королева» який проступок учинила Снігова королева?
  14. Чи порушували права Колобка Дід і Баба? Поясніть свою думку.
  15. Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки? (Викрадення).
  16. Мультфільм «Ну постривай!». Чи правомірно діяв Вовк хапаючи чужі транспортні засоби і кидався навздогін за Зайцем? ( Так ).
  17. Казка Ш.Перро «Попелюшка». Чи є порушення законів у діях принца? ( Ні ).
  18. Які персонажі займалися шахрайством? (кіт Базиліо і лисиця Аліса).
  19. Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно? (Країна Бовдурів)

На терезах Феміди
правова гра для юнацтва
У турнірі беруть участь 2 команди по 4 – 5 учнів, обирається журі, запрошуються працівники правоохоронних органів.
                                        І тур. Правова розминка
Короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді; 30 секунд на обмірковування.
1.Народовладдя                                               (ДЕМОКРАТІЯ)
2.Повна незалежність держави
(СУВЕРЕНІТЕТ)
3.Чи передбачається кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення?
(ТА К)
4.У  скільки років наступає кримінальна відповідальність неповнолітніх?
(16 років)
5.Членами політичних партій можуть бути громадяни України, які досягли....
(18 років )
6.Необхідна умова демократії
(ГЛАСНІСТЬ)
7. Певні правила соціальної поведінки людини
(МОРАЛЬ )
8.Докукмент, що посвідчує особу
(ПАСПОРТ)
9. Вік отримання паспорта.
(16 років)
ІІ тур
Азбука правознавця
Питання для обох команд однакові - за 30  секунд написати назви юридичних термінів.
1.Влада народу
(Демократія)
2.Акт виданий Президентом                                   
(Указ)
3.Основний Закон України
(Конституція)
4.Особа, що надає юридичну  допомогу громадянам. (Адвокат)
5.Суспільно небезпечна  дія, або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання.
(Злочин)
ІІІ тур
Правові ланцюжки
Визначити, що правильно: 
1.Законодавчим органом в Україні є:
    а) Верховний Суд України;
    б) Верховна рада;
    в) Конституційний Суд України;
    г) Уряд України.
2.Символом України є:
    а ) синьо – жовтий прапор;
    б) Конституція України;
    в) герб – тризуб;
    г) Закони України.
3. Хуліганство – це ...
   а) безквитковий проїзд;
   б) нецензурна лайка в громадських місцях ;
   в) образливе чіпляння до громадян;
   г) спекуляція.
4. У скільки років громадяни  України можуть бути засновниками молодіжних організацій?
  а)  у 18 років ;    б) у 14 років;
  в) у 15 років;       г) у 16 років;
ІV тур
Конкурс капітанів
“Розв’язати“ правове рівняння
1.Термін, на який вперше отримує призначення суддя.  
(5)
2. Мінімальний вік  кандидата в Президенти
 (35)
3. Пенсійний вік чоловіків                                                
(62)
4. Мінімальний термін відпустки
(24)
5. Максимальний  строк дії доручення                                
(3)
6. Граничний вік призову на військову службу                  
(27)   
7. Мінімальний шлюбний вік жінки
(17)
8. Вік громадян, що дає право на участь у виборах
(18)
10.Максимальний термін позбавлення волі
(15)
9. Максимальний робочий час на тиждень
(40 )
У  турагітатори
За 2 – 3 хвилини представники команд мають виступити з короткими промовами перед товаришами і переконати їх у шкідливості куріння для підлітків.
Журі  підводить підсумки і  визначає переможців.
Правовий  турнір
„Знавці закону й права” для юнацтва
Ведучий: Дорогі друзі! Сьогодні ми проводимо турнір знавців закону й права. Така тематика вибрана нам не випадково. Уявіть собі: людина заблукала в лісі. Погодьтесь, серйозна справа. Якщо в неї є компас, то вона знайде дорогу. Немає цього надійного помічника – їй прийдеться уповати на випадок. Право – це теж компас. Воно показує всім людям напрямок шляху, дає можливість вільно і впевнено орієнтуватися у безкрайньому морі складних і різних норм і правил поведінки, які встановлені державою. Наскільки ви вмієте це робити, ми з’ясуємо це сьогодні. Представляємо членів  журі.
Перший тур (розминка)
Ведучий: Кожна з команд приготувала емблеми, привітання і запитання суперникам. Час на роздуми – одна хвилина. Максимальний бал – 5 балів. (виступ команд).
Другий тур  „Відгадай казку”
Ведучий: Кожній з команд по черзі будуть задавати запитання. Час на роздуми – 1 хвилина. За правильну відповідь – 1 бал.
  • В якій казці один довгожитель, який не користувався успіхом у жінок, викрадає молоду і гарну жінку  щоб одружитися з нею, а інший персонаж, який немає життєвого досвіду, розкриває секрет довголіття і повертає собі законну дружину.
„Царівна жаба”
  • В якій казці одна поважна дама використовує вчинок свого чоловіка для збагачення і просування по службовій драбині, а в кінці втрачає все із-за надмірної  жадібності до наживи.
„Казка про золоту рибку”.
  • В якій казці жінка викрадає чужу дитину, використовуючи для цього літальні апарати.
„Гуси – лебеді”, „Івасик – Телесик”
  • Героїня якої казки, не запрошеною, заявилася в гості і не захотіла йти звідти, бо дуже їй там сподобалося. Господар до кого тільки не звертався щоб вигнати гостю, допоки її дії не були кваліфіковані, як незаконне захоплення житла. „Заяча хатинка”.
(Підведення підсумків двох турів)
Третій тур „Права людини”
Ведучий: наступне завдання, на перший погляд, може показатися простим. При підведенні підсумків ми з вами дізнаємося, чи знають діти права людини. Командам роздаються картки з незакінченими реченнями. В яких згадуються різні казкові герої. Необхідно вияснити яке право казкового героя порушено, і дописати слово. При цьому ви повинні користуватися положенням „Загальної декларації прав людини”. Час на роздуми 3 хвилини. За кожну правильну відповідь команда отримує 0.5 бала. Всього пропонується 6 таких фраз. Таким чином максимальна кількість балів, які може отримати команда у цьому конкурсі, - 3 бали.
  1. Жаба із казки Гаршина „Жаба - мандрівниця”, відправилася в подорож, скориставшись своїм правом – (на вільне пересування)
  2. Буратіно із казки Толстого „Золотий ключик”, схопив пацюка Шушеру за хвіст, порушив тим самим її право (на недоторканність)
  3. Поліцейські із казки Толстого „Золотий ключик”. Силою ввірвалися у комірчину тата Карло. Порушили його право (на недоторканість житла)
  4. Балда із казки Пушкіна „Казка про попа і його наймита Балду” найнявся на роботу до попа, скориставшись правом (на працю)
  5. Іван - царевич із казки „Іван – царевич і сірий вовк”. Викрав Жар - птицю у царя Берендея, порушив тим самим його право (на користування майном)
  6. У казці „Іван - царевич і сірий вовк” брати вбили Івана - царевича. Порушив тим самим його право (на життя)
Четвертий тур „Хто пише детективи?”
Ведучий: Яких письменників детективного жанру ви знаєте? Давайте проведемо аукціон. Команди повинні по черзі називати прізвища письменників детективного жанру. Виграє та команда. Яка назве прізвище останньою. (Агата Крісті, Жорж Сименон, брати Лайнери, О.Безуглов, С. Висоцький, О. Адамов, О. Мариніна, Д. Донцова, М. і С. Дяченки, Ю.Курков ).
Пятий тур „Сьогоднішній день права”
Ведучий: цей тур присвячений тим явищам. З якими ми стикаємося кожен день. Правильна відповідь принесе командам 1 бал. Починаємо:
  1. Ви купуєте газету, замовляєте костюм у ательє, робите подарунок товаришеві, обмінюєтеся книгами, дисками з кимось… Яке законодавство регулює ці відносини? (Громадянське право. Основний законодавчий акт громадянського права – Громадянський кодекс України).
  2. Який законодавчий акт передбачає порядок прийому і переводу на іншу роботу. Порядок звільнення; продовження  робочого дня і питання оплати праці; надання відпустки? (Кодекс законів про працю)
  3. Як називається основний закон держави? (Конституція)
  4. Який принцип, діє у кримінальному праві, визначає, що людина вважається злочинцем і несе кримінальну відповідальність тільки після того, як вина його буде доведена у  суді? (Презумпція невинності)
  5. Ви дуже сильно спішите, і при тому переходите вулицю в недозволеному місці. Який вид юридичної відповідальності настає у даному випадку? (Адміністративна відповідальність)
  6. Документ, який засвідчує особу людини? (Паспорт)
  7. Особа, яка має право бути захисником у  судовому процесі? (Адвокат)
Підведення підсумків туру.
Шостий тур „Дискримінація”
Ведучий: Конституції багатьох країн світу гарантують своїм громадянам рівність прав, незалежно від полу, віку і національності. Однак, так було не завжди. Подумайте і  письмово дайте відповідь на запитання. За правильну відповідь – 5 балів. Командам зачитується питання, на яке вони повинні дати відповідь через 1 хвилину.
Запитання: Початок цьому поклав 5 континент – Нова Зеландія у 1893 році і Австралія у 1894 р. У Європі Норвегія зробила це у 1907 р. Росія зробила це після Лютневої революції у 1917 р., а через рік до неї приєдналася і Англія, де  для цього знадобилася петиція із 546 листків, склеєна у свиток довжиною 274 м. цей законопроект пройшов більшістю всього на два голоси. Дивно, но Франція зробила це тільки у 1944 р., а Швейцарія взагалі у 1971 р. Що ж зробили ці країни у вказані роки? (Жінкам надали виборче  право).
Сьомий тур  „Домашнє завдання”
Ведучий: Командам було дано завдання підготувати виступ у довільній формі про діяча з юриспруденції або по новій книзі з права. Головні вимоги до виступу: коротко і зрозуміло. Виступ команд. Підсумки 5 туру. І підведення підсумків всього конкурсу, нагородження переможців.
Використані джерела:
  • Адміністративна та кримінальна відповідальність дітей та молоді [Цивільний кодекс України] //Позакласний час. –2008. –№10. –С. 79 - 86.
  • Гавриленко, О.О., Мала, І.І. Мої права – моє життя //Шкільна бібліотека. –2009. –№1. –С.56 - 59.
  • Головченко, В. Правові засади виховання та захисту прав дитини //Право України. -2008 . - № 5. –С. 88 - 91.
  • Діти України про свої права (соціальний моніторинг) //Позакласний час. -2008 . -№ 5 . -С.20 - 28.
  • Захищеність прав людини в правовій державі //Позакласний час. – 2008. - №9. – С.95 - 98.
  • Кашперук, К. Правовий марафон //Позакласний час. – 2009. – №21 – 22. – С.70.
  • Неліпа, С.І. Турнір правознавців //Позакласний час. – 2007. – №11. – С. 39 - 44.
  • Несторова, О.В. Закон на сторожі дитинства //Шкільна бібліотека. – 2011. – №5. – С. 128 - 137.
  • Права людини в Україні -2005: доповідь правозахисних організацій. - Х.: Права людини, 2006 . – 350 с.
  • Правознавство: Розвиток правового мислення учнів, правові тести як творчі завдання /За редакц. Раїси Євтушенко . – Ужгород – Рівне – Тернопіль – Одеса , 2007 . – 205 с.
  • Право на життя – основоположне, природне та невідємне право людини //Абетка права. – 2012. –№1. – С. 20 - 64.
  • Угнівенко, А. Захищеність прав людини в правовій державі //Позакласний час . - 2008 . - № 9 . - С.95 - 98.
  • Усик, Г. Виховуємо громадянина [Досвід правового виховання] //Позакласний час. – 2008. –  № 9. – С.79  - 80.

.


 Матеріал підготували:                                М.Бронтерюк
                                                                       Є.Дідик



Немає коментарів: