четвер, 14 травня 2015 р.

Вони прославили свій край. Микола Дем’ян — митець з гуцульського Парижа, частина 12

Продовження публікації, початок див. блог:

ЛИЦАР ОРДЕНУ КНИГИ
Від художньо-технічного оформлення
до книжкового дизайну

Надія Пономаренко,
заслужений художник України,
доцент кафедри дизайну Закарпатського художнього інституту

  
...У 2006 році... — він знову художній редактор, але вже у ВАТ “Видавництво “Закарпаття”, а з 2008 року працює у новоствореній Закарпатській філії видавництва “Знання” (Київ).




























Для ювілейної збірки Галини Малик “Неймовірні історії”, (“Карпати”, 2011) майстер знаходить власні дотепні родзинки.
Художник і письменниця знайомі давно, роками працюють поруч, добре розуміються та довіряють один одному. Щоб надати збірці жартівливого відтінку і натякнути, що у товстій серйозній книжці подаються тексти, створені для дітей, авторка запропонувала художнику закомпонувати на сторінках зображення кота, намальованого її дочкою у дитячому віці. Використавши спільні літери імені й прізвища письменниці, він створив до ювілейного видання ще й авторську монограму.
Таким чином, стилізований малюнок і монограма письменниці стали візитівкою ювілейного видання. На оправі, розгорнутому титулі та трьох шмуцтитулах домашній улюбленець вписаний у локальну площину, що силуетом нагадує яйце. Розгорнутий титул побудований легко, без перевантаження. На його лівій сторінці подана сюжетна фотографія авторки з ляльковим персонажем. На правій сторінці фотографію врівноважує шрифтово-декоративний блок, який складається з крупної авторської монограми та цікавої дизайнерської знахідки — силуету яйця із зображенням котика всередині. Силует зовні огортається рядками заголовка та підзаголовка і композиційно посаджений на вісь основного штриха першої літери імені письменниці.
Бокові й нижні поля внутрішніх розгортів прикрашені родзинками видання: на лівій сторінці розмішена монограма, а на правій — зображення котика. Тонкою лінійкою вони пов’язуються з колонцифрою, посадженою по центру нижнього поля сторінки.














Анімалістичний силует послужив ще й основним елементом рапортної композиції форзаців “Неймовірних історій”. У такому їх трактуванні прослідковується перегукування з рапортними композиціями форзаців видань Закарпатської філії видавництва “Знання” (Київ), де з 2008 року працює дизайнер.
Кілька перших видань, розроблених для видавництва “Знання”, вийшли з тональними сюжетними та декоративними рапортними форзацами в одну фарбу. Це книги Н. Венжинович “Сучасна українська літературна мова” (2008), “Політологія” (2008), О. Передрій “Міжнародні економічні відносини” (2008), Л. Потіш “Екологія” (2008), Ю. Юсип-Якимович, О. Шимко “Старослов’янська мова” (2009). Форзаци збагачували та гармонійно впліталися у загальний дизайн видання. Шкода, що пізніше видавництво від подібного художнього прийому відмовилося, мотивуючи свої дії боротьбою за економічну вигоду.
Це особлива сторінка його професії. Філія здійснює повну редакційну підготовку рукопису до друку у цифровому форматі — від набору до дизайну оправи. Специфіка проектування оправ у видавництві “Знання” полягає в тому, що художник змушений працювати в межах уже розроблених і затверджених композиційних схем. Окрім того, філія обов’язково погоджує художнє оформлення з головною редакцією видавництва у Києві. Через це, до кожної книжки як правило, художній редактор розробляє кілька варіантів оформлення.

















У композиційній схемі заздалегідь визначені місця для заголовкового блоку та видавничої марки на першій сторінці оправи, а також затверджений певний набір інформативних блоків на корінці та четвертій сторінці. Незважаючи на жорсткі вимоги, дизайнеру вдається пропонувати цікаві, щораз інші художні вирішення. Особлива увага приділяється пошукові предметного образу, завдяки якому в асоціативній формі розкривається зміст підручника.
Серед кращих знахідок вирізняються такі: до підручника “Податкове право” (2012), він запропонував зображення яблука з вирізаною і закомпонованою поряд з ним скибкою — податком. У навчальному посібнику О. Левандівського “Гроші і кредит”,  використав зображення монети вартістю 1 гривня, створивши з певної її кількості силует будинку. В навчальному посібнику В. Гуменника, Ю. Копчака, О. Кондура “Менеджмент організацій” (2012), розкрив тему через змодельоване об’ємне зображення кубика-рубика з написом “успіх фірми” у квадратиках. А на оправі посібника Н. Венжинович “Сучасна українська літературна мова” (2008), закомпонував влучно підібраний сучасний блокнот зі скріпленням пружинкою та кулькову ручку, що спрямовує погляд на підзаголовок.


















(Продовження фрагментів науково-аналітичного дослідження творчості
Надії Пономаренко «ЛИЦАР ОРДЕНУ КНИГИ. Від художньо-технічного оформлення
 до книжкового дизайну»
у наступній подачі.
)






Дописати коментар