четвер, 28 травня 2015 р.

Вони прославили свій край. Микола Дем’ян — митець з гуцульського Парижа, частина 13

Продовження публікації, початок див. блог:


ЛИЦАР ОРДЕНУ КНИГИ
Від художньо-технічного оформлення
до книжкового дизайну

Надія Пономаренко,
заслужений художник України,
доцент кафедри дизайну Закарпатського художнього інституту


...Наприкінці 80-х Микола Демян разом з автором — фотохудожником і мандрівником Тібором Гасичем — та ведучими редакторами Вікторією Вишневською і Леонідом Годованим працював над фотокнигою “Іду Карпатами”. Тоді він розробив цікаве художнє оформлення та виконав оригінал-макет складного видання із чорно-білими світлинами. На жаль, для книговидавців настали важкі часи, книга так і не потрапила на виробництво...






Працюючи у видавництві “Знання”, Микола Дем’ян розробляє дизайн і для інших видань. Зокрема повернувся до роботи, якій віддав так багато часу в далекі 80-ті, а саме: оновленого редагування фотокниги “Іду Карпатами”. До попереднього варіанта фотокниги увійшло 346 кращих чорно-білих фотографій з доробку знаного фотомайстра і завзятого мандрівника Тібора Гасича, який побував у найглибших куточках Українських Карпат і зафіксував природу гірської частини Закарпаття усіх пір року.






Теперішній варіант зберігає формат попереднього макета з чорно-білими світлинами, але доповнений кольоровими фотографіями відомого закарпатського фотохудожника Олексія Попова (168 знімків), історика-краєзнавця з Іршавщини Андрія Світлинця (139 знімків) та самого Миколи Дем’яна (339 знімків). Нові світлини компонуються знизу складним за конфігурацією фризом. Тепер фотокнига має найбільший серед існуючих технологічних форматів — 70х100/8 (245х340 мм).
Отже, триває робота над виданням, яке вміщує в собі ще одне, створюючи своєрідну “книгу в книзі”.
Як художній редактор, Микола Дем’ян виконав титанічну і копітку роботу, прискіпливо відібрав і ретельно опрацював близько 650 кольорових та 350 чорно-білих фотознімків та виконав нову редакцію макета. Для багатьох розгортів розробив по кілька композиційних варіантів. Заслуговує на увагу його пропозиція, з метою гармонізації блоків чорно-білих та кольорових фотографій, внести до перших незначний кольоровий відтінок методом дуплекс-автотипії (до чорного кольору додається ще один відтінок кольору).
Присутні у цьому виданні і власні дизайнерські впровадження, які прикрашають та полегшують сприйняття величезної кількості фотографій (майже 1000), — включення у розгорти графічних елементів: лінії пунктирного шляху з окремо винесеними дороговказами, постаті мандрівника з лижами чи наплічником, залежно від сезону, та піктограми, що фіксують авторство світлин.
Видання супроводжують тексти лауреата Національної премії України імені Т. Г. Шевченка Петра Скунця. На пропозицію дизайнера текстові блоки прикрашені графічними дрібничками — щоразу починаються великим ініціалом і завершуються графічно опрацьованим автографом поета.
Виконаний величезний обсяг дизайнерських робіт: оформлення, модульний макет і художнє упорядкування близько 1000 фотографій за композиційними і кольоровими характеристиками. Актуальне, цікаве видання на 344 сторінки — великого формату, з чіткою побудовою, образотворчими акцентами на настроях природи Карпат та оригінальними дизайнерськими знахідками — готове до друку і чекає лише фінансування. Дуже сподіваємось, що незабаром його побачать закарпатці, які люблять свій край, туристи, що масово приїжджають на Закарпаття і бібліофіли — поціновувачі фахово виданих книг.


















































...Робота над оформленням подібних видань подобалася Миколі... Оскільки сам захоплювався фотографуванням, нерідко використовував власні знімки...










(Закінчення фрагментів науково-аналітичного дослідження творчості
Надії Пономаренко «ЛИЦАР ОРДЕНУ КНИГИ. Від художньо-технічного оформлення
 до книжкового дизайну»
тощо —
у наступній подачі.)












Дописати коментар