Найважливішим завданням є
формування майбутнього країни, виховання вільних, відповідальних людей,
гідних громадян своєї держави. Визначальною характеристикою громадської зрілості
є розвинена правосвідомість – усвідомлення особою своїх прав, свобод,
обов’язків, позитивне ставлення до закону, до держави. Тому одним із головних
напрямків сучасної бібліотеки поряд із сім’єю, школою та іншими соціальними
інститутами суспільства є правове виховання населення.
Кожен бібліотечний працівник
повинен робити певні кроки в цьому напрямку, використовуючи традиційні та
нетрадиційні форми роботи: анкетування, брейн-ринги та «філософські столи»,
дискусії та аукціони ідей, конкурси малюнків та творчих робіт на правову
тематику.
Проблема злочинності
залишається однією з головних: злочинність росте, наркоманія поширюється,
СНІД розповсюджується. Тому, правове виховання слід починати з засвоєння
користувачів азбучних істин. Для того, щоб він був результативним, необхідно
дотримуватися певних принципів:
- зацікавленість
молоді;
- безпосередня участь
кожного читача у підготовці та проведенні масових заходів;
- різноманітність
тематики;
- систематичність та
системність.
Отже, пропонуємо здійснювати такі
профілактичні заходи:
- бесіди (шкільного
психолога, медпрацівників, юристів, працівників міліції, працівників з
центрів соціальних служб сім’ї, дітей та молоді) на таку тематику: «Шкідливі
звички руйнують твоє життя», «Перший крок до злочину», «Соціальні труднощі
молодої людини» та інші;
- диспути: «Здорові
звички чи життя в своє задоволення?», «Сенс життя людини», «Твоя життєва
позиція»;
- тематичні вечори:
«Говоримо про хворобу», «Злочин», «Шлюб, сім’я, закон»;
- правовий колаж «Право
– мистецтво добра і справедливості».
Високою ефективністю
відзначатимуться комплексні заходи, що сприятимуть популяризації правових
знань, формуванню правової культури серед підлітків. Пропонуємо провести Тиждень
правознавства «Закони, за якими вчимося, працюємо, живемо»:
-
книжкова виставка «Права, гарантії, захист»;
-
брейн-ринг «Конституція і мої права»;
-
урок-застереження «Злочин і покарання»;
-
ток-шоу «До чого прагнеш, молодь?»;
-
година роздумів «Є права у кожного із нас»;
-
круглий стіл «Держава. Людина. Право».
Також ефективною формою роботи
є трибуна громадської думки на тему «За все приходить час розплати»,
до проведення якої залучаються і читачі, і бібліотекарі, лікарі,
правоохоронці, психологи, вчителі. Ця тема розкриває і негативну поведінку та
її наслідки, і про зловживання алкоголем, і про відповідальність за
розповсюдження наркотиків, венеричних захворювань, про кару за злочини.
Однією з умов зменшення
правопорушень, злочинів серед молоді є організація цікавого дозвілля.
Можна використовувати такі ігрові форми роботи:
-
літературні ігри «Ваші права», «З героями казок по статтях Конвенції»;
-
рольові ситуаційні ігри «Правова асамблея героїв книг», «З дітьми про
серйозне», «Якщо ви потрапили в біду»;
-
конкурс «Кращий знавець права»;
-
турнір ерудитів «Вчимося захищати свої права»;
-
правовий ринг «Права: що ми знаємо про них»;
-
вікторина «Правова подорож Україною».
Поряд із правовим вихованням
бібліотечні працівники повинні спрямовувати свою діяльність і на пропаганду
та виховання здорового способу життя. Під час таких заходів, важливо,
щоб користувачі усвідомлювали свою індивідуальність та неповторність, кожен
сам за себе повинен вирішувати як діяти, а роль працівника полягає в тому,
щоб навести факти, аргументи, які б схилили підлітків до позитивної мотивації
здорового способу життя.
Це можуть бути такі заходи:
-
дискусія «Наслідки шкідливих звичок»;
-
година здоров’я «Здоров’я дитини – багатство родини»;
-
година-застереження «Алкоголь – друг чи ворог?»;
-
година спілкування «Куріння не прикрашає, а травмує»;
-
міні-дискусія «СНІД – смертельна загроза майбутньому».
Сім’я завжди повинна бути у центрі
уваги бібліотечних працівників. Вона являється тим середовищем, яке засвоює
необхідність моралі і права. Взаємодія сім’ї і підлітка виражається у
взаємних почуттях батьків і дітей. Тому, рекомендуємо проводити для батьків
лекторії: «Про шкідливість нікотину і алкоголю», «Уроки тверезості», «Вберегти
від дурману», «Батьківська сила – то мудрість сина», «Моя дочка не така, а …»
та ін.
Також можна використовувати гру
«Конверт відвертих запитань і відповідей». Принцип цієї гри полягає в тому,
що батьки можуть почути від інших відповідь на запитання, яке їх дуже турбує,
причому ніхто з присутніх не знає хто задав те чи інше питання. А відповідає
той, кому випало. (Ведучий роздає всім присутнім батькам невеличкі аркуші
паперу, на яких вони записують проблему, яка їх турбує не вказуючи свого
прізвища. Всі аркуші складаються у конверт, перетасовуються і роздаються
знову. Кожен батько повинен висловити свою думку по тій проблемі, що
йому випала).
Можна також підготувати папку
експрес-консультацій за матеріалами періодики «Батькам про відповідальність
за виховання дітей», рекомендаційні списки літератури на тему «Право дитини
на захист» та ін.
Список використаних
джерел:
1.
Жабенко В. М. Система профілактики правопорушень//Позакласний час. – 2007. -
№ 11. – С. 35 – 38
2.
Крутенько О. В. Виховання правової культури – шлях до побудови правової
держави// Позакласний час. – 2006. – 5-6. – С. 81
3.
Скляренко Н. М. Позакласна правова робота – важлива складова виховання
громадянина України// Позакласний час. – 2007. - № 4. – С. 17-19
4.
Хвалибога Н. М. Правовий простір родинно-шкільного виховання//
Позакласний час. – 2006. - № 5- 6. – С. 75 – 80.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар