середу, 21 листопада 2018 р.

МОСТИ ЄДНАННЯ ВІД ФЕДОРА ГАМОРА (+ електронні книги)

Одразу дві нові книжки, видані у Львові, лягли на мій письмовий стіл. 
Авторства знаного науковця-еколога, професора, доктора біологічних наук Федора Гамора
Перша має доволі  інтригуючи назву: 
«Україна-Румунія: мости народної дипломатії»
Друга – «Еталон європейських лісових екосистем та природоохоронної справи». 
Обидві поповнили творчий бекграунд відомого публіциста й вченого. Це про нього стисло, але влучно, сказав професор Університету сталого розвитку з Німеччини П’єрІбіш: «Якби кожен екорегіон світу мав свого Гамора, то  ми б жили на зовсім іншій планеті!».




Звісно, мене найперш привабила книга про українсько-румунські взаємини, оскільки останні п’ять років я теж предметно співпрацюю з гуцулами Мараморощини й Союзом українців у Бухаресті.Ще донедавна народна дипломатія на рівні Мараморощини й Рахівщини мала спорадичний характер, однак зусиллями Карпатського біосферного заповідника та його тодішнього директора, а нині – заступника з наукових питань Федора Гамора набула системних обрисів і вийшла на рівень сталих і предметних взаємин.
Як зазначає автор у підзаголовку до книги, це – «Нотатки з нагоди 20-річчя участі Союзу українців Румунії та Карпатського біосферного заповідника в процесі розвитку українсько-румунської транскордонної співпраці на Мараморощині».
Особливо цінною для істориків і краєзнавців стала впорядкована і систематизована автором довідково-документальна база – майже сто сторінок! До неї увійшли Доручення Президента України, міжурядові угоди та урядові документи України та Румунії, архівні документи Закарпатської ОДА  і повітової ради повіту Марамуреш, ухвали й розпорядження Рахівських райради та райдержадміністрації, Рахівської міськради, комуни Бистрого й міста Вішеу де Сус, протоколи двостороннього українсько-румунського співробітництва в рамках європейських програм, матеріали міжнародних конференцій, семінарів, «круглих столів»  тощо.
Чи буде відновлено міст через Тису (Ділове-Валя-Вішеулуй (Вишівська Долина) і рух пасажирських потягів через Рахів до Румунії? Цій проблематиці присвячено окремий розділ книги. Федір Гамор як один з ініціаторів відкриття залізничного сполучення Рахів-Київ  аргументовано доводить, що цей маршрут варто продовжити до Трансильванії, Будапешта, Братислави, Відня і Праги. Утопія? Не кажіть! Ще кілька років тому багато хто сумнівався у доцільності залізничного рейсу Рахів-Київ і недавно відкритих сполучень Рахів-Харків і Рахів-Одеса. Тільки не Гамор! Що маємо нині? Популярні маршрути, пристойно заповнені вагони, дефіцит квитків на Київ!  Як перфекціоніст Федір Дмитрович не зупиняється й жваво обґрунтовує нову ідею: запустити  рейси через Рахів до Клужа-Напоки й Ужгорода, відновити в Діловому міст через Тису до Румунії (був підірваний німцями у 1944-му році).
А велодрезини до Євросоюзу? Не вірите? Почитайте книгу, аргументацію автора і зрозумієте, що все можливе тоді, коли люди об’єднуються не для чвар і з’ясування стосунків, а для діяння та творчої праці.
Не оминув автор і наболілих екологічних проблем, б’є у дзвони, здіймає тривогу: розробка поліметалевих руд на українській частині Мараморощини може призвести до екологічної катастрофи у вірхів’ях  басейну Тиси!
Книга не обтяжена нудним науково-схоластичним стилем, читається легко, бо є науково-популярним виданням. Містить потужний пласт документалістики.
Своєю новою 364-сторінковою  книгою член Національної спілки журналістів і Заслужений природоохоронець України, академік Федір Гамор укотре довів, що є одним з найпродуктивніших авторів не лише Рахівщини, але й Закарпаття та нашої країни. Він не тільки пише про мости єднання, він сам діяльно  розбудовує їх!
Респект автору!


Олександр МАСЛЯНИК,
Заслужений журналіст України


Подаємо книги в електронній версії для вільного читання:










Приємного читання!








Немає коментарів: