(Продовження публікації,
початок теми див. частини
1 від 14.11.18 та частина 2 від 02.12. 2018 р.)
«Як віштудерований мальир я став шнайдером лудини… до книжок у «Карпатах»
«Після інституту в 1979 р. за персональним
викликом прибув до Ужгорода у Республіканське ордена Дружби народів
багатопрофільне книжкове видавництво “Карпати” на посаду художнього
редактора. І як дипломований
художник-графік — так би мовити став кравцем книжкових шат...
…Пригадую, як на прохання редакції туристичної і
краєзнавчої літератури, погодився ілюструвати книжку Василя Комендара “Барвінок для майбутнього”.
Необхідно було зробити обкладинку, титул й сторінкові ілюстрації до уподобаних
нарисів та заставки до них. Читав вдома рукопис, надрукований друкарською
машинкою на стандартному папері, і наче повертався у знайомі околиці. Здивували
нариси — “Шовкова косиця” і “Гінзура”, у яких автор описує
знайомі мені місцини — рідний Боґдан і село Луги, розповідає про відому в окрузі
цілительку-травознайку Шандорку. І тоді неодмінно захотілося зустрітися з автором.
Побачились у видавництві
при обговоренні ескізних начерків ілюстрацій та оформлення. Розмова здивувала
ще більше... Виявилося, що в 1952 р. Василь Іванович, як аспірант-ботанік
досліджував флору в околицях Боґдана та гори Петрос і квартирував у центрі села
в мого прадіда по мамі Василя Кріса. Навіть фотографував
гуцульське весілля моїх батьків біля церкви. Тоді відбулася цікава розмова
про Боґдан і нашу родину. Намалював ілюстрації зокрема й до “Шовкової косиці” і “Гінзури”, а також 34
тематичних заставок до кожного нарису.
Робота над книгою
спонукала мене взятися за пензель й продовжити тему охорони природи у триптиху
олією на картоні розміром 40х60 см. Це своєрідні великі метафоричні ілюстрації
з спеціально обмеженою кольоровою гамою у 4-5 фарб. Назвав роботи: “Шовкова косиця”, “Підсніжник” та “Ялинка”,
“приховавши” додаткові сюжетні зображення людини у тлі пейзажу.
Під
час відпусток у рідному Боґдані малював етюди на пленері. Гуцульський рідний пейзаж і зараз є для мене
найулюбленішою темою…».
(Із автобіографічного нарису книги «Митець з
гуцульського Парижа». Див. творчі роботи 80-90-х років), світлини та розгорти з книги. Закінчення теми в наступній
публікації.)
P.S. На жаль, багато кращих моїх робіт я не зміг представити
тут, тому що, у свій час не зробив із них фоторепродукції. Це кращі шкільні
малюнки з пленерів, які експонувалися на різних виставках та неповторні
пейзажні етюди олією з натури були подаровані, а ще деякі загубилися при
переїздах.
Немає коментарів:
Дописати коментар